3 proto būsenos pagal DBT

Kiekvienas galime priimti pasaulį ir reaguoti į aplinką trimis būdais: emocionaliai, racionaliai ir išmintingai. Pernelyg valdomi emocijų dažniausiai pastebime tik jaučiamą emociją atitinkančią informaciją, pavyzdžiui: užvaldžius pykčiui aplinką ir aplinkinius interpretuojame priešiškai, negalvojame apie galimas elgesio pasekmes. Būdami išskirtinai racionalūs ignoruojame emocijas, vadovaujamės vien faktais ir logika. Tokiu būdu rizikuojame kaupti nuslopintas emocijas, kurios galiausiai gali pradėti veržtis į paviršių nerimo ar panikos atakų pavidalu. Išmintingas protas padeda išlaikyti balansą tarp emocijų ir racionalumo: atpažinti ir priimti jaučiamą emociją, tačiau neleisti jai perimti kontrolės į aplinką reaguojant ramiai, racionaliai. Štai keletas žingsnių, galinčių padėti ugdyti savąjį išmintingą protą: • Stebėkite savo mintis ar jausmus, nebandydami jų nuslopinti. • Dėmesį pasistenkite sutelkti į vieną dalyką vienu metu (mintį, jausmą, kūno pojūtį), jį pavadinti. • Apibūdinkite tai, ką pastebite, vengdami interpretacijų ar vertinimų. • Susitelkite į dabarties momentą, negalvojami apie tai, kas buvo vakar ar kas bus rytoj. Stiprinti išmintingą protą padeda veiklos, leidžiančios būti „čia ir dabar“: pasivaikščiojimas gryname ore, sportas, meditacijos ir pan. Daugiau informacijos apie išmintingą protą: https://youtu.be/MLnUvxg_9po https://dialecticalbehaviortherapy.com/mindful.../wise-mind/



4 peržiūros